Výcvik soukromých pilotů v Rusku 1

07.10.2022

O létání v Evropě a potažmo USA máme poměrně rozsáhlé informace, které se stále doplňují a obnovují. O létání a výcviku pilotů v Ruské federaci toho moc není. Proto bych rád v tomto článku přiblížil informace o výcviku pilotů v Rusku.

A nejlepší bude, když o tom sdělí své postřehy přímo účastník, pilot Artem Klinovitsky, který absolvoval nejen výcvik, ale zároveň létá v rámci Ruské federace. Článek jsem převzal z webu PIXONIC v původním znění a pouze jsem jej přeložil z ruštiny. Proto věřím, že mi odpustíte možné nepřesnosti v překladu, ale maturoval jsem před více jak 30 lety a od té doby jsem Ruský jazyk moc nepoužíval. Jelikož jde o poměrně rozsáhlý článek, rozdělím jej do několika dílů zde na blogu. Takže jdeme na věc!

O tom, jak se stát soukromým pilotem v Rusku, je poměrně málo informací z první ruky a většina z nich je již zastaralá.

V tomto článku se pokusím obecně a na základě vlastních zkušeností projít celým procesem výcviku soukromého pilota v Ruské federaci. Článek bude užitečný především těm, kteří se potenciálně zajímají o letectví, ale nevědí, kde začít svou cestu do nebe, a mají jen malou představu o tom, čím budou muset projít na své cestě k vytoužené licenci. A je za čím jít!

Hned musím říci, že se v tomto článku nechci dotknout tématu výcviku "neoficiálního", stejně jako "stínového" letectví obecně - nebo, jak tomu obvykle říkáme, "partizánského". Možná se někdo bude divit, ale velmi mnoho soukromých obchodníků u nás létá načerno, bez pilotního průkazu, na letadlech, která nejsou řádně registrována nebo nedostala osvědčení letové způsobilosti (ACG). Létají také bez předložení plánu, s vypnutým radiovým odpovídačem a bez radiového spojení s dispečery. Důvody toho necháme mimo rámec tohoto článku - řeknu jen, že v poslední době stále více "partyzánů" přechází na světlou stranu a legalizuje své počínání.

V Rusku je katastrofálně málo leteckých škol. Ano, v Moskevské oblasti je jich už pět, ale v Rusku je jich celkem osm. To znamená, že ve zbytku země mimo moskevskou oblast jsou pouze tři školy. Mnozí tak stejně budou muset na čas opustit domov. A zde začíná hrát důležitou roli faktor délky výcviku. V USA se s náležitou dovedností a předběžnou přípravou dostanete od nuly až k licenci za 4-6 týdnů. Existují ještě rychlejší možnosti, ale objektivně je lepší počítat s delší variantou. Ano, teorii si budete muset předem nastudovat sami a při příjezdu každý den s potem tváře trénovat, ale k výsledku se dostanete rychleji než v Rusku. V Evropě můžete absolvovat teoretický kurz na dálku v rámci mnoha škol - v Rusku je to zakázáno.

V rámci studia někde na Floridě si můžete být jisti, že čekáním na letové počasí strávíte minimum času. Naše klima je mnohem rozmarnější a někdy můžete sedět na zemi dlouhou dobu a čekat na příznivé počasí a ztrácet tak drahocenný čas. Tím se opět prodlužuje doba výcviku.

Mnozí se domnívají, že samotná úroveň vzdělání je na Západě vyšší, i když je o čem polemizovat. Nakonec vše závisí na vašem instruktorovi. Stejně jako včerejšího studenta lze snadno chytit v USA, když nalétá požadované hodiny jako instruktora do výcviku nového pilota, stejně tak v Rusku je mnoho talentovaných pilotů a učitelů letectví a létání jako takového.

Podle ruské legislativy může průkaz soukromého pilota získat pouze osoba, která již má nějaké střední speciální nebo vyšší vzdělání. Pokud člověk nemá žádný diplom, kromě školního vysvědčení, bohužel, v Rusku je pro něj cesta k licenci uzavřena. Výcvik pilotů v Ruské federaci je pouze doplňkové odborné vzdělání a nic jiného, takže bez střední nebo vysoké školy, jakéhokoliv zaměření, máte prostě smůlu.

Určitá kategorie lidí navíc neprojde našimi zdravotními požadavky, ale klidně projde mnohem loajálnější lékařskou prohlídkou v zahraničí. A pak bude cesta do nebe otevřena zase pouze odtud, tedy mimo Rusko.

Pokud se vám tento článek líbil, můžete navštívit můj web Létám, létáš, létáme nebo můj YouTube kanál