1. Anabáze Tuláka XXL
Jak jsem k Tulákovi XXL přišel aneb létání s Ibalginem.
Každý z nás leteckých nadšenců někdy prahl po vlastním stroji, který mu "bude říkat pane" a stráví s ním společné chvíle ve vzduchu. Nejinak tomu bylo i u mne.
Nový Tulák XXL z dílny Mirka Drahoše v Trutnově před hangárem
Mnoho let jsem toužil po vlastním letadle. Ačkoliv jsem měl možnost poznat SLZ jako je Dynamic, Bristell či Zephyr, na kterých mám dnes dohromady nalétáno okolo 500 hodin a dokonce jsem se díky nim dostal i k instruktorské činnosti, rozhodl jsem se trochu jinak, neboť mne láká pomalejší létání s možností přistávání u kamarádů na jejich soukromých plochách. Tyto plochy jsou někdy pro ultralighty, jindy třeba jen pro rogala nebo motorový paragliding. Proto jsem se nepouštěl do ničeho, co bych mohl na takovýchto "ranvejích" roznést.
SLZ plocha Kejžlice. Pohled na práh dráhy 17.
Rozhodl jsem se tedy pro letadlo, které dokáže v rámci vzletu i přistání skutečné divy za určitých podmínek. Vybral jsem si osvědčeného Tuláka, který byl v minulosti naprosto dokonale zkonstruován panem Petrem Podešvou a jehož syn Tomáš Podešva pokračuje v rodinné tradici stavby těchto skvělých letadel. Měl jsem možnost se na toto letadlo přeškolit u Zdeňka Doubka ve Vrchlabí a následně si jej půjčovat na letišti v Hořicích, kam se pan Doubek se svojí flotilou přestěhoval.
Tulák OK-OUS 12 Zdeňka Doubka z dílny Tomáše Podešvy, na kterém začalo mé létání na "ostruze"
Toto létání mi skutečně vyhovovalo, ale mělo v mém případě určité slabiny, které bylo třeba řešit. Šlo především o cestovní rychlost a možnost krátkých vzletů, což motor Rotax s osmdesáti "koňmi" ne vždy umožňuje. Jsem člověk zvídavý a hledám různé možnosti, díky čemuž jsem se dostal k Miroslavu Drahošovi z Trutnova, který staví též tato letadla podle návrhů pana Podešvy, ale zároveň na nich v rámci možností využívá své vlastní zkušenosti a nápady. Například jako pohonné jednotky využívá upravené automobilové motory Suzuki 1.6 L (100 hp) nebo Suzuki 1.8 L (120 hp), což už slibovalo vyšší cestovní rychlost a zároveň díky výkonu i kratší vzletovou dráhu. Rozhodl jsem se tedy pro motor Suzuki 1.8 L se 120 koňmi.
Motor Suzuki 2.0 L, 140 hp, kterým je osazen můj Tuli
Další slabina (prosím, pochopte slabiny u Tuláka v tomto článku jen jako slabiny vycházející z mého pohledu a mých vlastních potřeb, protože ve skutečnosti jsem obrovským obdivovatelem tohoto skvělého stroje) spočívala v prostoru, který mi nabízela jeho kabina. Jelikož jsem člověk prostorově výrazný a zatím nejlepším prostorem v kabině vůči mým tělesným proporcím se pyšnil NG5 Bristell, obával jsem se, že delší létání na Slovensko, kde střídavě přebývám, bude pro mne dost nepohodlné. I tato obava se nakonec ukázala jako lichá, neboť Mirek Drahoš měl během své patnáctileté kariéry stavitele Tuláků zřejmě co do činění s lidmi různých vzrůstů a postupně v jeho dílně vznikl Tulák XL, který má vyšší kabinu a jelikož někteří piloti jsou i rozměrnější do šířky, tak postupně rozšířil i kabinový prostor, čímž se zrodil Tulák XXL. A právě tato varianta rozhodla o mém novém letadle.
Prostorná kabina Tuláka XXL skýtá pro posádku skutečné pohodlí.
Co se týče barvy, chtěl jsem komiksově zelenou, tedy hodně světlou v kombinaci s fialovou. Během stavby mi tvůrce vysvětlil, že by mne jen nástřik mnou požadovaného odstínu zeleného laku vyšel velmi draze, a proto jsem ze svých požadavků slevil na barvu, kterou můžete vidět na fotce. I tento odstín se mi moc líbí a kombinace s fialovými částmi dává letadlu trochu jiný vzhled, než jsme u letadel běžně zvyklí.
Tuly po přistání na letišti Bidovce na východě Slovenska
I k barvě letadla se váže jedna humorná historka,
kdy Mirek Drahoš stříkal fialové části a jeho přítelkyně Lenka přišla do dílny.
Její první slovo bylo "Ibalgin" a samozřejmě, že Mirek to pustil dále mezi
kamarády. Takže původní jméno mého letadla, které mělo být "Tuly" používám
pouze já a moje žena, ostatní mu neřeknou jinak než "Ibalgin".
...pokračování příště
Níže si můžete pustit video z líhně těchto skvělých letadel, kterým je bezesporu i Tuly.
Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz .